18. jaan 2012

Rallye Monte-Carlo I päev

 
80. Rallye Monte-Carlo 18-22.01.2012

Hooaeg 2012

Novembris lõppenud 2011. MM-hooaeg tõestas kõigile autoralli fännidele, et uued WRC masinad on oma eelkäijatega samal tasemel ning aasta pakkus põnevaid heitlusi, millest ehk kõige meeldejäävam oli kahe noorpiloodi Jari-Matti Latvala (Ford Fiesta WRC) ja Sébastien Ogieri (Citroen DS3 WRC ) duell Jordaania ralli võidu nimel, millest võitjana väljus prantslane , kes edestas soomlast vaid 0,2 sekundiga.
Kui 2011. hooajal olid reeglimuudatused suuresti seotud tehnilise poolega, siis MM-hooaeg 2012. toob reeglite muudatusi, mis on suuremalt jaolt seotud võistluste ja võistlejatega.
Möödunud hooaegadel on tavaks saanud, et ralli avapäevale startis esimesena hetke MM-liider või siis eelneva võistluspäeva võitnud piloot. Alates käesolevast hooajast aga see kruusarallidel enam nii pole.
Kruusarallidel eelneb võistlusele Priority 1 ja 2 sõitjatele Shakedown Qualifying.
See siis tähendab seda, et ralli eelne testikatse on ühtlasi ka kvalifikatsioon ning esimese võistluspäeva stardipositsioon pannakse paika selle katse aegade alusel.

Kuidas see kõik välja nägema hakkab?

Testikatse on esmalt avatud kaheks tunniks, mille jooksul on igal P1 või P2 meeskonnal võimalus see läbida kahel korral. Seejärel stardivad samad meeskonnad veel korra testikatsele, kuid see läbimine on juba kvalifikatsioon ning sellele ringile starditakse MM-sarja punktitabeli alusel, kus liider läheb rajale esimesena jne.. . Vastavalt kvalifikatsiooni ajale pannakse paika stardipositsioon, mis tähendab seda, et katse aegade alusel saab kiireim meeskond valida, millisel kohal ta stardib. Seejärel valib oma stardikoha järgmine meeskond jne. Meeskonnad, kes ei osale Shakedown Qualifying katsel saavad stardikohta valida viimastena.
Järgnevatel päevadel stardivad sõitjad juba eelmise päeva tulemuste alusel, kuid seda pööratud paremusjärjestuses.
Muudatused on plaanis ka seoses Super-rally reegliga. Alates 2012. hooajast on iga korraldaja otsustada, kas katkestanud ekipaažid jätkavad järgmisel võistluspäeval või mitte.

MM-võistluste kalendris on kolm muudatust. Sarnaselt eelmise aastaga sõidetakse kolmteist MM-rallit, kuid kalendrist on kadunud Jordaania ja Austraalia ning need on asendatud Monte-Carlo ja Uus-Meremaa rallidega. Viimati 2005. hooajal viimase MM-ralli au loovutanud Wales Rally GB on sel aastal taas troonilt tõugatud ning hooaja lõpetab Novembri alguses sõidetav Rally de España.
Lisaks reeglite ja kalendri muudatustele on suured muudatused toimunud ka meeskondade kooseisudes.

Citroen Total World Rally Team

Citroen Total World Rally Team´i esi ekipaažina jätkavad möödunud hooajal kaheksanda järjestikuse MM-tiitli võitnud Sébastien Loeb – Daniel Elena. Need mehed on kahepeale toonud Citroeni kaheksakümnest MM-rallivõidust rekordilised kuuskümmend seitse. Monte-Carlos on Loeb ja koduteedel sõitev Elena võidutsenud viiel korral ning kindlasti saavad just nemad olema ka 2012. avaralli võidu suursoosikud.

Hooajast 2005. Fordi tehasemeeskonna rooli keeranud Mikko Hirvonen ja tema kaardilugeja Jarmo Lehtinen on algavaks hooajaks Citroeni meeskonnas välja vahetanud duo Sébastien Ogier – Julien Ingrassia, kes sõlmisid kahe aastase lepingu Volkswagen Motorspordiga ning osalevad 2012.hooajal S-WRC sarjas.
Viimasest neljast hooajast kolmel MM-sarja teisena lõpetanud soomlane saab sel aastal heidelda Sébastien Loebiga võrdsetes tingimustes ning hooaja eelsetes testides on Hirvonen Prantsuse autotootja meeskonnatööd kirjeldanud vaid ülivõrdes. Monte osas on soomlasel kahetised tunded, sest ta ühteaegu nii armastab, kui ka vihkab seda rallit, kuid viimatised mälestused aastast 2010. on väga positiivsed, kus koos Jarmo Lehtineniga võideti IRC hooaja avaetapp.
Kahtlemata saab Citroen olema taaskord kõikidele meeskondadele raskuseks, mida ületada, et võita rallisid ning püüda ihaldatud MM-tiitlit. Olgu veel konkurentidele meeldetuletuseks lisatud, et duo Loeb – Hirvonen on kahepeale võitnud 81. MM-rallit.

Monte-Carlo eelne test Sébastien Loeb – Daniel Elena Citroen DC3 WRC

Monte-Carlo eelne test Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen Citroen DC3 WRC

Ford World Rally Team

2008.aastal Fordi tehasemeeskonnaga käed löönud Jari-Matti Latvala on aasta aastalt aina küpsemaks muutunud ning sel hooajal on käes tõehetk, kui tema kanda on Fordi esipiloodi roll. Koos kaardilugeja Miikka Anttilaga viis MM-rallit võitnud duo peab endast uuel hooajal maksimumi andma, et heidelda nii tootjate kui ka sõitjate tiitli eest.

1999. aastal Fordi värvides tehasesõitja karjääri alustanud Petter Solberg on tagasi seal, kus kõik alguse sai. Pärast 2008. MM-hooaega ja Subaru tehasemeeskonna loobumist erameeskonna piloodina MM-sarjas osalenud norralane on sel hooajal kindlasti rohkem motiveeritud kui viimastel aastatel ning eesmärgiks, lisaks meeskonnapunktidele, kindlasti lõpetada ka kuus aastat kestnud võitude põud.

Jari-Matti Latvalal ja Petter Solbergil on kahe peale küll vaid 18. MM-etapivõitu Citroeni 81. vastu, kuid kindlasti üritavad mõlemad piloodid anda endast maksimumi, et heidelda nii tootjate kui ka individuaalse tiitli eest. Olgu öeldud, et Fordi meeskonna viimane meeskondlik tiitel pärineb aastast 2007. ning sõitjate tiitel koguni nii ammusest ajast kui 1981, mil tiitli viis põhjanaabritele Ari Vatanen.

Ford World Rally Team 2012. hooaja tutvustus

M-Sport Ford World Rally Team

2006. aastal loodud MM-karuselli ühe edukaima erameeskonna M-Sport Stobart Ford World Rally Team´i jaoks oli küll 2011. parim MM-hooaeg läbi aegade, kui norralaste duo Mads Østberg ja Henning Solberg võitsid kahepeale kolm poodiumi kohta, kuid ometigi loobus Stobart edasisest koostööst M-Sport´iga.

Algavaks hooajaks on Fordi tehasemeeskonna teine team saanud uueks nimeks M-Sport Ford World Rally Team ning nende esiekipaažiks on kõigi Eesti rallifännide rõõmuks Ott Tänak – Kuldar Sikk.
Oti mentor Markko Märtin sai Subaru tehasemeeskonda 25.aastaselt ning tõusis Fordi esipiloodiks 27.aastaselt. Ott on käimas suhteliselt sama MM-karjääriredelit ning 24.aastasena alustab ta koos kaardilugeja Kuldar Sikuga esimest WRC MM-hooaega. Tänak osaleb kõigil 2012. MM-kalendris olevatel rallidel.
Tänak sõnas Monte-Carlo ralli eel M-Sporti kodulehele:“ See on meie esimene kord Montes ning see saab olema meie jaoks raske ralli, kuid kõige olulisem on koguda kilomeetreid ja finišeerida. See on hooaja esimene ralli ja me saame heidelda paremate positsioonide eest teistel (tuttavamatel) rallidel. Ralli eelne test oli ok ja võistlusmasin tundus väga hea nii, et eks saab näha kuidas avaralli õnnestub. Monte on küll ettearvamatu, kuid kui teed püsivad kuivana võib kõike juhtuda.”

Monte-Carlo eelne test – Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta WRC

M-Sport Ford World Rally Team´i teise ekipaažina stardivad Jevgeny Novikov – Denis Giraudet. Hooajal 2009. vaid 19.aastasena Citroen Junior WRC meeskonnas debüteerinud Venemaa piloot on silma paistnud rohkem küll uljuse, kui stabiilsusega, kuid hoolimata sellest on tegemist arvestatava konkurendiga, kes heal päeval võib heidelda katsevõitude ja TOP 6 MM-punktide eest.

Monte-Carlo rallil stardib meeskonna kolmanda piloodina 1994.aasta Monte-Carlo ralli võitja François Delecour. Viimati kümme aastat tagasi WRC roolis istunud prantslane osales möödunud hooajal IRC sarja raames Monte-Carlo rallil Peugeot 207 S2000 roolis ning lõpetas võistluse viiendana.

Mini World Rally Team

Möödunud hooajal debüteerinud Mini WRC meeskond osaleb sellel hooajal piiratud võimalustega ning meeskonna põhisõitjana jätkab vaid hispaanlane Dani Sordo.

Meeskonna teise sõitja koha eest hakkavad heitlema erasõitjad. Hooaja avarallil roolib Mini WRC meeskonna teist masinat prantslane Pierre Campana ja Rootsi rallil kohalik sõitja Patrik Sandell.
Mini meeskonda juhtinud David Richards astus Jaanuaris ametist tagasi ning meeskonna uueks juhiks sai seni tehnilise direktorina tegutsenud Dave Wilcock.

Citroen Junior World Rally Team

Citroen Junior World Rally Team värve esindab sel hooajal belglane Thierry Neuville, kes roolis möödunud hooajal IRC sarjas Peugeot 207 S2000 masinat, võites kaks rallit ning oli hooaja kokkuvõttes viies.

Erasõitjad

Hooaja avarallile startivatest erasõitjatest tasub mainimist möödunud hooajal S-WRC sarjas Ott Tänaku järgi kolmanda koha saanud tšehh Martin Prokop ning Henning Solbergi ja Matthew Wilsoni nimesid, kelle kõigi sõiduvahendiks on Ford Fiesta WRC masin.
Mini erameeskonna värve esindab Montes Armindo Araujo.

S-WRC sõitjad

Sarnaselt WRC hooajaga on väga põnevaid heitlusi oodata ka S-WRC sarjas. Nagu juba eelpool mainitud osaleb sarjas seitse MM-rallit võitnud Sébastien Ogier. Prantslane esindab küll Volkswagen Motorsport värve, kuid võistlusmasinaks on Škoda Fabia S2000.
Lisaks 2008.aasta JWRC maailmameistrile on veel stardis ka teine sama sarja võitnud kahekordne maailmameister rootslane PG Andersson, kes on selleks aastaks kolinud Protoni meeskonda ning koos meeskonnakaaslase ja kahekordse Euroopa meistri Giandomenico Bassoga moodustavad nad väga tugeva meeskonna.
Hooaja jooksul esindab Proton meeskonna värve ka Alister McRae.
Möödunud hooajal Egon Kauri eest WRC Academy tiitli võtnud Craig Breen toob rajale Ford Fiesta S2000 mudeli.

Rallye Monte-Carlo 2012

Kahel viimasel aastal MM-hooaja avarallina sõidetud Rootsi talveralli on võtnud kalendris harjumuspärase teise positsiooni ning loovutanud peale kolme aastast pausi avaralli õiguse 1911.aastast sõidetavale Monte-Carlole.
Võistluse starti asub 85 ekipaaži, nendest 17. on WRC-masinad. MM-punkte jagatakse WRC, S-WRC ja P-WRC arvestuses. Kokku läbitakse viie võistluspäeva jooksul 18 kiiruskatset, kogupikkusega 433,36km ning ralli Power Stage on 5,16 km pikkune SS18 Ste Agnés - Col de la Madone
Olgu võrdluseks öeldud, et eelmise hooaja pikima kiiruskatsete kilometraažiga MM-ralli oli Hispaania MM-ralli, mille katsete kogupikkuseks oli 406,52km nii, et MM-hooaeg 2012 lükatakse täispööretel käima kohe esimestest meetritest.


Ott Tänak ja Kuldar Sikk alustavad karjääri esimest WRC hooaega Monte-Carlo teedel
Foto: Szàntó Frigyes /rallysport.hu

Eestlased Monte-Carlo MM-rallil:

Aasta Sõitjad Auto Tulemus
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza (44S) WRC K
2002 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 12
2003 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 4
2003 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 20
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 2
2004 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 12
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC 4
2005 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 K

Ajaloonurk

Uue hooaja esimeses ajaloonurgas pöördun tagasi aastasse 2003.
MM-sari sai oma tavapärase alguse Monte-Carlos ning MM-punktide eest asusid heitlema kuue tehasemeeskonna (Citroen, Ford, Hyundai, Peugeot, Škoda, Subaru) piloodid.
Reeglites oli muutunud punktisüsteem ning nüüdsest said MM-punkte kaheksa esimest sõitjat süsteemis 10,8,6,5,4,3,2,1.
Esimest täishooaega alustanud Citroeni tehasemeeskond oli noorukese Sebastien Loebi kõrvale hankinud Fordi raskekahurväe Colin McRae ja Carlos Sainzi. Nendel kahel oli kahepeale lisaks kogemusele ette näidata 49. MM-rallivõitu. Kui Colin McRae vahetas oma kauaaegse kaardilugeja Nicky Gristi välja juba 2002. hooaja teises pooles ning alustas taas koostööd Derek Ringeriga kellega koos võideti 1995. MM-tiitel, siis Carlos Sainzi pikaaegne kaardilugeja Luis Moya loobus kaardilugeja karjäärist 2002. hooaja lõpus ning hispaanlase uueks kaardilugejaks sai Marc Marti.
Peugeot jätkas 2002. maailmameistri Marcus Grönholmi ning aasta varem MM-tiitli võitnud Richard Burnsiga. Kolmanda ja neljanda piloodi koha jagasid omavahel Gilles Panizzi ja Harri Rovanperä.
Peale Fordi põhipilootide McRae ja Sainzi lahkumist sai meeskonna esisõitjaks 27.aastane eestlane Markko Märtin ning meeskonna teiseks piloodiks 22.aastane belglane Francois Duval.
Ainsana oli uue võistlusmasinaga Mote-Carlo stardis Subaru. Pilootidena jätkasid neljakordne MM-võitja Tommi Mäkinen ning norralane Petter Solberg.
Škoda tõi meeskonda 1994. aasta maailmameistri Didier Aurioli, kes koos soomlase Toni Gardemeisteriga pidid lisaks sõidetavatele rallidele testima ka uut Fabia WRC mudelit, et see hooaja teises pooles rajale tuua.
Kõige piiratuma eelarvega alustas hooaega Hyundai meeskond, mis tähendas seda, et hooajaeelne testimisperiood oli olnud peaaegu olematu. Pilootidena jätkasid Armin Schwarz ja Freddy Loix.
Kõige kiiremas tempos alustas rallit valitsev maailmameister Marcus Grönholm, võites avapäeval kavas olnud kuuest katsest pooled ning lõpetas võistluspäeva liidrina. Avapäeval jäid teeäärde Škoda piloot Toni Gardemeister, kelle Octavia WRC kütusepump lakkas töötamast ning samuti mõlemad Subaru piloodid, kellele sai saatuslikuks võistluspäeva viies kiiruskatse, mis lõppes mõlema piloodi jaoks väljasõiduga.
Teise päeva alguses tõstis Sebastien Loeb tempot ning sellest hetkest alates enam Citroeni piloot tagasi ei vaadanud ja lõpetas võistluspäeva liidrina enam kui minutilise eduga meeskonnakaaslase McRae ees. Avapäeval head tempot näidanud Grönholmile sai saatuslikuks ralli üheksas kiiruskatse, kus kokkupõrge seinaga tekitas suure ajakaotuse. Soomlane lõpetas küll ralli, kuid seda tagasihoidlikul kolmeteistkümnendal positsioonil.
Teisel võistluspäeval jäid teeäärde Hyundai piloot Freddy Loix, kelle ralli lõpetas väljasõit ning Gilles Panizzi, kellel oli probleeme tervisega (liiga madal vererõhk).
Markko Märtin tõestas kiire sõiduga, et on õige mees Fordi esipiloodi kohal ning hoidis katse enne ralli lõppu 3,4 sekundilist edu Carlos Sainzi ees, kuid väike sõiduviga viimasel katsel tähendas, et eestlane pidi viimase poodiumikoha loovutama hispaanlasele, kuid oli selle tulemusega parim mitte Citroeni piloot.
Debüüthooaega alustanud Citroeni meeskond aga võttis avarallilt maksimumi ehk kolmikvõidu. Nooruke Sebastien Loeb võitis karjääri teise MM-ralli ning mis peamine, prantslane võttis selle, mis oleks pidanud sõiduga kuuluma talle juba eelmisel hooajal. Vanameistrid Colin McRae ja Carlos Sainz tõestasid meeskonnale, et ollakse õigel teel ning tasuks selle eest poodiumi madalamad astmed.
Peugeot pilootide parima tulemuse eest hoolitses Richard Burns, kes küll pingutas, kuid ilmselgelt ei tundnud ennast jäistes ja lumistes tingimustes koduselt ning tulemuseks viies positsioon.
Parim erasõitja oli Prantsuse Autoliidu nooresõitja stipendiumi võitja Cedric Robert, kes edestas 0,4 sekundiga Fordi piloot Francois Duvali.
Viimase punktikoha napsas Didier Aurioli eest Armin Schwarz.
Kuuest tootjast said MM-punkte koguni viis ning ainsana jäi punktideta Subaru.
Võistluste viieteistkümnest katsest jäeti turvalisuse probleemide tõttu ära seitsmes ning katsetelt üheksa ja kümme said katseajad kirja vaid 13 esimest ekipaaži.

Kokku sõideti 2003. aasta Monte-Carlo rallil 14 kiiruskatset kogupikkusega 382,91 km.
51-st startijast lõpetas 30.

Võitjad: Sebastien Loeb – Daniel Elena / Citroen Xsara WRC
Võitja keskmine kiirus: 85,35 km/h
Katsevõidud: Sebatien Loeb 5, Calos Sainz 3, Marcus Grönholm 3, Colin McRae 2, Markko Märtin 1

Soovin omaltpoolt kõigile Rallifoorumi kasutajatele ning Eesti rallifännidele põnevat ja elamusterohket ralliaastat ning Otile ja Kuldarile head kiirust ning häid tulemusi.
 

Strike

Rallye Monte-Carlo shakedown tulemused:

1.Jevgeni Novikov Ford Fiesta RS WRC 02:13,0
2.Armindo Araujo Mini John Cooper WRC 02:13,2 +00:00,2
3. Sébastien Loeb Citroën DS3 WRC 02:13,5 +00:00,5
4.Petter Solberg Ford Fiesta RS WRC 02:13,9 +00:00,9
5.Thierry Neuville Citroën DS3 WRC 02:14,0 +00:01,0
6.Jari-Matti Latvala Ford Fiesta RS WRC 02:14,0 +00:01,0
7.Mikko Hirvonen Citroën DS3 WRC 02:14,7 +00:01,7
8.Dani Sordo Mini John Cooper Works WRC 02:14,9 +00:01,9
9.Ott Tänak Ford Fiesta RS WRC 02:16,3 +00:03,3
10.Sébastien Ogier Skoda Fabia S2000 02:17,0 +00:04,0
11.Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC 02:17,2 +00:04,2
12.Francois Delecour Ford Fiesta RS WRC 02:17,3 +00:04,3
13.Pierre Campana Mini John Cooper WRC 02:17,7 +00:04,7
14.Martin Prokop Ford Fiesta RS WRC 02:17,9 +00:04,9
15.Matthew Wilson Ford Fiesta RS WRC 02:18,2 +00:05,2
16.Julien Maurin Ford Fiesta RS WRC 02:18,8 +00:05,8
17.Peter Van Merksteijn Citroën DS3 WRC 02:18,9 +00:05,9

Monte-Carlo 2012 shakedown

Rallye Monte Carlo esimese võistluspäeva kiiruskatsed SS1-SS4, kokku 134,70km

Kolmapäev 18.01

SS1 Le Moulinon - Antraigues 1 36,87km 10:03
SS2 Burzet - St. Martial 1 30,48km 11:21
SS3 Le Moulinon - Antraigues 2 36,87km 15:21
SS4 Burzet - St. Martial 2 30,48km 16:39

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar