Ajaloonurk
Seekord kajastab ajaloonurk aastal 2000 aset leidnud sündmusi.
Hooaeg 2000 sai valitud tänu sellele, et sel aastal muudeti osad reeglid, mis käesoleval hooajal taas tagasi on. Kaotati TV-katsed, kus jagati lisapunkte, ning katkestajatel ei lubatud viimasele katsele startida.
Portugali ralli oli aastal 2000 hooaja neljas ralli. MM-punktiarvestuse liidrina saabus Portugali Tommi Mäkinen, kuid lahkus Richard Burns.
Esimest korda olid sel hooajal stardis kõigi seitsme tehasetiimi masinad – Subaru, Ford, Peugeot, Mitsubishi, Skoda, Hyundai ja Seat.
Subaru tõi starti uue Impreza mudeli ning see osutus kohe edukaks – võistkond sai 30-nda MM-võidu.
Sõitjate probleemid võib kokku võtta kahe märksõnaga – roolivõim ja tolm.
Esimesel päeval sõideti üksteist kiiruskatset ning esimesel neljal katsel oli rallil kolm erinevat liidrit.
Peale esimest katset rallit juhtima läinud McRae´l tekkisid probleemid roolivõimuga ning päeva eelviimasel katsel katkestas šotlane mootoriprobleemide tõttu.
Kui Subarul oli Portugalis kasutusel uus masin, siis Fordidel olid uued mootorid. Ainsana sõitis vana mootoriga Petter Solberg, kes hiljem katkestas siduriprobleemide tõttu.
Burns lõpetas avapäeva 42,4-sekundilise kaotusega Grönholmile. Vaid 0,6 sekundi kaugusel lõpetas võistluspäeva Seati meeskonnast taandatud Toyota Corollal sõitev Harri Rovanperä.
Teisel päeval asus Burns taas juhtima, kuid päeva viimastel katsetel oli probleeme tolmuga, mis tungis salongi, ning piiratud nähtavus tähendas omakorda liidrikoha Grönholmile loovutamist.
Päeva lõppedes oli soomlase ja briti vahe 14,6 sekundit. Viimasel päeval jäi läbida vaid kolm kiiruskatset kogupikkusega 60,30km.
Lõpuks edestas Burns Grönholmi kõigest 6,5 sekundiga. Kolmandana lõpetas Fordi piloot Sainz, kaotades Burnsile juba üle kahe minuti. Neljandana ületas Corolla WRC-ga finišijoone Rovanperä, kes oli ülimalt rahul nii tulemuse kui ka sellega, et parim Seat oli alles üheksandal positsioonil (Gardemeister).
Viiendana lõpetas Peugeot´ piloot Delecour ning viimase punktikoha sai tänu Markko Märtini trahvile Mitsubishi piloot Freddy Loix.
Markko Märtin – Michael Park erameeskonna Toyota Corolla WRC-l lõpetasid ralli kuuendana, kuid tankimise hooldusalas roolivõimu õli lisamise eest saadud 90-sekundine trahv kukutas eestlase seitsmendaks. Punktikohast jäi puudu 12,7 sekundit. Markko näitas rallil häid katseaegu olles ühel kiiruskatsel teine ja mahtudes veel viiel katsel kuue hulka.
Burns võitis ülekaalukalt enim kiiruskatseid ning vaid tehnilised probleemid takistasid tal võtmast ülivõimast võitu - peale ralli lõppu oli kõigil vaid küsimus, mida suudab uus Impreza järgnevatel rallidel…
MM-liidri Mäkineni jaoks hakkasid asjad viltu kiskuma juba avameetritest, kui soomlane ajas publikukatsel ringilugemise sassi ning kaotas sellega väärtuslikku aega. Päeva eelviimasel kiiruskatsel sõitis soomlane vastu puukändu, lõhkus roolisüsteemi ja oli sunnitud katkestama.
Katkestasid ka mõlemad Hyundai sõitjad – Alister McRae masinal olid hüdraulikaprobleemid ning Kenneth Erikssonil siduri- ja diferentsiaalimured ning lõpuks lõpetas tema teekonna tulekahju.
Kokku sõideti 2000. aasta Portugali rallil 23 kiiruskatset kogupikkusega 398,35 km.
112-st startijast lõpetas 48.
Võitjad: Richard Burns – Robert Reid / Subaru Impreza WRC
Võitja keskmine kiirus: 87,23 km/h
Katsevõidud: Richard Burns 12, Marcus Grönholm 3, Carlos Sainz 3, Colin McRae 2, Francois Delecour 1, Harri Rovanperä 1, Petter Solberg 1
Portugali ralli on läbi aegade võitnud sellised suured rallilegendid nagu Hannu Mikkola, Walter Röhrl, Michelle Mouton, Miki Biasion, Markku Alen, Juha Kankkunen, Carlos Sainz, Colin McRae, Richard Burns , Tommi Mäkinen ja Sebastien Loeb.
Portugali ralli 2010 TOP3:
1. Sebastien Ogier – Julien Ingrassia
2. Sebastien Loeb – Daniel Elena
3. Dani Sordo – Marc Marti
Aasta Sõitjad Auto Tulemus
1995 Ivar Raidam – Margus Karjane Ford Escort RS Cosworth K
1998 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Celica GT-Four K
1999 Markko Märtin – Toomas Kitsing Ford Escort WRC K
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 7
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza WRC K
2007 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 15 (2 -JWRC)
2007 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift S1600 21 (4 - JWRC)
2007 Aigar Pärs – Ken Järveoja Suzuki Swift S1600 50 (14 – JWRC)
2009 Ott Tänak – Kristo Kraag Subaru Impreza WRX STi 20
2010 Ott Tänak – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer Evo X K
2010 Karl Kruuda – Martin Järveoja Suzuki Swift S1600 27
Tagasivaade eelmisele etapile -
Mehhiko ralli 2011 meenutas seekord vägagi eelmise aasta võistlust . Citroenid domineerisid testikatsest alates ning seekord oli vaid see teisiti, et Citroeni pilootide sõiduvead ning tehnilised probleemid aitasid poodiumile ka Fordi ekipaažid.
Kuni viimase võistluspäevani oli õhus küsimus, kumb Sebastien ralli võidab. Ogier kaotas küll teisel päeval paariks katseks liidrikoha, kuid tänu Loebi tehnilistele probleemidele oli ta hiljem taas rallit juhtimas.
Viimasele võistluspäevale startisid Citroen Total WRT meeskonna piloodid 10,5-sekundilise vahega.
Õhtusesse hooldusalasse jõudes palus meeskonna pealik Oliver Quesnel, et võistlejad „külmutaksid“ positsioonid ning viimasel päeval ei heitleks positsioonide eest, kuid Loeb keeldus sellest ettepanekust.
Oli see nüüd sellest tingitud või mitte, aga Ogier tegi juba avakatsel sõiduvea ning hooaja esimene katkestamine oli tõsiasi.
Loeb võitis ralli ning lisaks kogus veel ka ühe väärtusliku power stage katse lisapunkti.
Sarnaselt eelmisele hooajale olid ka sel aastal Fordid tempost maas, kuid lõpetuseks said nad päris head resultaadid.
Hooaja teise power stage katse võidu võttis Mikko Hirvonen, kes säilitas ka MM-liidrikoha.
Probleemide käes vaevlesid paljud sõitjad eesotsas Petter Solbergiga. Norralane oli avapäeval heas tempos, kuid siis tabasid DS3-e elektriprobleemid.
Taas comeback´i teinud Jevgeny Novikovi hästi alanud ralli lõppes Focus WRC mootorist kadunud õlisurve tõttu.
Mehhiko ralli eel olid eestlaste ootused kõrgel seoses Ott Tänaku ja Karl Kruuda hooaja avastardiga. Tänak sõitis suurepärase avapäeva ning lõpetas S-WRC teisel ja absoluutarvestuse üheksandal positsioonil. Teine võistluspäev algas ekipaažile Tänak – Sikk sõiduveaga, mis lõpetas ilusasti alanud ralli.
Karl Kruuda võitles terve ralli erinevate tehniliste probleemidega ning seetõttu ei saanud me aimu õigest kiirusest.
S-WRC võit kuulus küll Nasser Al-Attiyah´le, kuid kütusepaagi ülerõhuklapi nõuetele mitte vastamise tõttu eemaldati Fordi piloot ning see tähendas, et kõik S-WRC lõpetajad kerkisid koha võrra.
Tänak – Sikk SS11
Portugali ralli 2011 on hooaja kolmas ralli ning MM-punkte jagatakse WRC ja P-WRC arvestuses.
Võistluse starti asub 75 ekipaaži.
Sel aastal sõidetakse Portugali ralli kaks kuud varem kui eelmisel hooajal.
Rallikeskus ja hooldusala asetsevad küll endiselt Algavare staadioni läheduses, kuid sel aastal Algavare staadioni publikukatset ei sõideta.
Uue publikukatsena toimub Lissaboni tänavakatse.
Kui seni peetud kahel MM-rallil on Power Stage pikkused olnud pigem sprindimõõtu, siis Portugali ralli Power Stage pikkuseks on koguni 31,04km.
Ralli esimesel katsel tulevad demosõiduks starti ka ajaloolised rallimasinad. Publiku ette tuuakse legendaarsed Audi Quattro, Ford Escort RS 2000, Renault 5 Turbo, Ford Escort MK2 ja paljud teised.
Eelmisel aastal võitis ralli Sebastien Ogier, kellele see oli karjääri esimeseks MM-võiduks.
Hooaja avastardi teevad WRC-akadeemia sõitjad ning nende hulgas ka eestlased Egon Kaur – Mait Laidvee ja Miko-Ove Niinemäe – Timo Kasesalu.
Skoda Fabia S2000-l tulevad starti Karl Kruuda – Martin Järveoja.
Kokku läbitakse kolme päeva jooksul 17 kiiruskatset ja 385,37 kiiruskatsekilomeetrit.
Mehhiko ralli Sebastien´ide duellist väljus võitjana Loeb. Kuidas läheb Portugalis?
Foto: www.wrc.com
MM-arvestus peale 2/13 (sõitjad):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
*(Power stage punktid)
MM-arvestus peale 2/13 (meeskonnad):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Katsevõidud peale 2/13
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
*(Power stage katsevõidud)
Ralli võidud peale 2/13
1. Sebastien Ogier
2. Sebastien Loeb
3. Petter Solberg
4. Jari-Matti Latvala
5. Mads Østberg
6. Mikko Hirvonen
7.Henning Solberg
8. Matthew Wilson
9. Kimi Räikkonen
10. Federico Villagra
Monster World Rally Team piloot Ken Block ja kaardilugeja Alex Gelsomino tegid shakedowni viimasel läbimisel sõiduvea ning selle tagajärjed olid Ford Fiesta WRC turvapuurile nii tõsised, et FIA tehniline komisjon otsustas masinat starti mitte lasta.
Vodafone Rally de Portugal shakedown Ken Block – Alex Gelsomino Ford Fiesta RS WRC
1. Mikko Hirvonen
2. Sebastien Loeb
3. Petter Solberg
4. Sebastien Ogier
5. Jari-Matti Latvala
6. Federico Villagra
7. Kimi Räikkonen
8. Matthew Wilson
9. Henning Solberg
10. Armindo Araujo
27. Karl Kruuda
52. Miko-Ove Niinemäe
60. Egon Kaur
Neljapäev 24.03
SS1 Lisboa 3,27km 17:40
Reede 25.03
SS2 Santa Clara 1 22,99km 11:05
SS3 Ourique 1 20,27km 11:53
SS4 Felizes 1 21,31km 13:06
SS5 Santa Clara 2 22,99km 16:25
SS6 Ourique 2 20,27km 17:13
SS7 Felizes 2 21,31km 18:26
Kirjutas: Strike, rallifoorum.ee
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar