Ajaloonurk
Aastal 2001 sõidetud Rootsi ralli oli hooaja teine ning Rootsi viiekümnes juubeliralli. Peugeot saabus Rootsi küll 0 punktiga, kuid just Rootsi rallilt 2000 pärines 206 WRC mudeli esimene MM-ralli võit, mis andis prantsuse autotootjale lootust, et trio Grönholm, Auriol ja debüütrallit sõitev Rovanperä toovad ka sel aastal võidu koju.
Eelmisel aastal Rootsis võidutsenud Marcus Grönholm läks peale 2001. aasta ralli avakatset rallit juhtima, kuid ralli kolmandal katsel ütles lõvi märki kandva võistlusmasina jõuallikas üles ning valitseva maailmameistri teine järjestikune katkestamine oli tõsiasi.
Neljas kiiruskatse oli ralli pikim - 49,36km. See sai saatuslikuks Markko Märtinile, kelle Subaru Impreza WRC-l purunes rehv ning katse 51. aeg kukutas noore eestlase absoluutarvestuse 29. kohale. Märtin andis järgnevatel katsetel endast kõik, et kaotatu tagasi teha, ning ralli lõpuks oli ekipaaži Märtin – Park koht kaheteistkümnes.
Kuigi ralli alguses domineerisid erinevalt ootustest hoopis briti sõitjad Burns ja McRae, kes võitsid kahepeale Rootsi ralli seitsmeteistkümnest kiiruskatsest koguni kolmteist, ei võimaldanud sõiduvead ning suur ajakaotus ralli esimesel võistluspäeval neil MM-punktide eest heidelda.
Esimese võistluspäeva lõpetas liidrina Fordi piloot Carlos Sainz, kuid seda suuresti tänu Mitsubishi meeskonna sõitja Thomas Radströmi taktikale.
Sainz kaotas teisel võistluspäeval teepuhastaja rollis palju aega ning päeva lõpuks oli liidriks tõusnud Peugeot´ kolmas sõitja Harri Rovanperä.
Rovanperä startis viimasele võistluspäevale teadmisega, et teda asub jälitama Mitsubishi duo Tommi Mäkinen ja Thomas Radström. Enne viimast kiiruskatset, mille pikkuseks oli 21,20 km, teadis Mäkinen, et kui ta soovib võita neljanda Rootsi MM-ralli, siis tuleb Rovanperät edastada peaaegu sekundiga iga kilomeetri kohta. Neljakordne maailmameister läks aga püüdma liiga suurt tükki ning teelt väljasõiduga lõppenud üritus tähendas seda, et Monte Carlo võidu eest saadud kümnele MM-punktile Rootsist lisa ei tulnud.
Tommi Mäkinen, Rootsi 2001- SS17
Harri Rovanperä võitis debüütrallil Peugeot´ roolis oma esimese ning seni ainsa MM-võistluse. Olgu veel öeldud, et Rovanperä kasutuses oli Peugeot´ tavapärase kuuekäigulise 206 WRC-mudeli asemel viiekäiguline ning kuigi soomlane võitis vaid kaks kiiruskatset, tõi võidu just stabiilne ning vigadeta sõit.
Peugeot´ õnnetuseks olid nad aga ikkagi peale kahte MM-rallit punktideta, sest Monte Carlos katkestasid peale kolmandat kiiruskatset kõik sõitjad (Auriolil ja Panizzil väljasõit ning Grönholmi masinal purunes veeepump) ning Rootis katestasid Grönholm (mootor) ja Auriol (ülekanne). Kuigi Rovanperä võitis, ei olnud soomlast meeskonna punktide eest registreeritud.
Kokku sõideti 2001. aasta Rootsi rallil 17 kiiruskatset kogupikkusega 380,31 km.
75-st startijast lõpetas 41.
Võitjad: Harri Rovanperä – Risto Pietiläinen / Peugeot 206 WRC
Võitja keskmine kiirus: 110,10 km/h
Katsevõite: Colin McRae 7, Richard Burns 6, Harri Rovanperä 2, Tommi Mäkinen 1,Marcus Grönholm 1
Rootsi ralli rekordilised võitjad:
Stig Blomqvist (1971-73, 1977, 1979, 1982, 1984), Björn Waldegard (1968-70, 1975, 1978), Tommi Mäkinen (1996, 1998, 1999) ja Marcus Grönholm (2000, 2002, 2003, 2006, 2007)
Aasta Sõitjad Auto Tulemus
1980 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 1600 45
1981 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 1300 Rallye 50
1981 Eedo Raide – Georg Valdek Lada 1300 Rallye 56
1983 Heiki Ohu – Toomas Diener VAZ 2101 53
1983 Eedo Raide – Georg Valdek VAZ 2101 49
1994 Allan Lutter – Kalle Pähn Lada Samara 21083 47
1994 Andres Napp – Üllar Anga Lada Samara 21083 44
1996 Ivar Raidam – Margus Karjane Mitsubishi Lancer Evo III K
1996 Raido Rüütel – Robert Lepikson Toyota Celica ST185 Turbo 34
1996 Riho Parts – Aare Kaaristo Mitsubishi Lancer Evo III 21
1997 Ivar Raidam – Margus Karjane Mitsubishi Lancer Evo III 23
1998 Riho Parts – Aare Kaaristo Mitsubishi Lancer Evo III K
1999 Markko Märtin – Toomas Kitsing Ford Escort WRC 8
1999 Aleksander Käo – Aare Ojamäe Mitsubishi Lancer Evo IV K
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 9
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza (44S) WRC 12
2003 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 4
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 7
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC 2
2005 Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn Mitsubishi Lancer Evo VI K
2006 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 22
2006 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Ford Fiesta S1600 40
2008 Urmo Aava – Kuldar Sikk Citroen C4 WRC 18
2008 Egon Kaur – Simo Koskinen Subaru Impreza WRX 38
2010 Ott Tänak – Kuldar Sikk Subaru Impreza WRX K
1.Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen
2.Sebastien Loeb – Daniel Elena
3.Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
Rootsi 2011:
Hooaeg 2010 tähistas 1997. aastal alanud 2-liitriste WRC-masinate ajajärgu lõppu. 2011 avaralli kirjelduseks sobiks ehk kõige paremini lause – kõik on uus veebruarikuus.
Uuenenud on võistlusmasinad, meeskondade kooseisud ning reeglid.
Kui 1997. aastal alanud WRC-masinate ajastul olid esimesel hooajal stardis kolme autotootja – Fordi, Subaru ja Mitsubishi (jätkasid küll esialgu A-rühma masinaga, kuid hooajal 2001 debüteeris SanRemo rallil Mitsubishi Lancer WRC) – masinad, siis algaval hooajal on tootjaid samuti kolm: Citroen, Ford ning alates Sardiinia rallist Mini.
Meeskonnad toovad rajale tuliuued WRC-masinad.
Citroeni uueks WRC-mudeliks on DS3 , Fordi värske mudel on Fiesta ning hooaja teises pooles come-back´i tegev Mini toob rajale mudeli Countryman.
Reeglites, mis puudutavad võistlusmasinaid, on võrreldes varasemaga palju muudatusi. Järgnevalt üritangi selgitada, mis on uute WRC-masinate puhul eelmiste WRC- ja S2000-mudelitega võrreldes teistmoodi:
- mootor on otsesissepritsega 1,6L turbomootor;
- turboõhu sissevõtuava 33 mm;
- mootorite osas on reeglites kirjas, et pärast 1. maid võib kasutada ülejäänud hooaja 9 ralli tarbeks kokku kahte mootorit ja lisaks veel üht, kui suudetakse selle vajadust põhjendada. Enne 1. maid ei ole piiranguid;
- autod on 20 mm laiemad (varem 1800 mm, nüüd on lubatud maksimaalselt 1820 mm), aga ca 300 mm lühemad;
- miinimumkaal on 1200 kg, varem oli see 1230 kg;
- WRC-autodel on lisaks ka spetsiaalne aerodünaamiline lahendus, mis sisaldab eri kujuga eesmist põrkerauda ja suurt tagatiiba;
- käigukast on manuaalne;
- kasutusel on kuivkarter;
- pidurid on suuremad ning jahutusega;
- rehvid on tootjatelt Michelin ja DMACK, varasemalt oli kasutusel Pirelli;
- stardisüsteem on keelatud;
- keskdiferentsiaal on keelatud.
Sarnaselt tehnilistele muudatustele on ümberkorraldusi ka meeskondades. Erinevaid tiime on kokku koguni kaksteist.
1.Citroen Total World Rally Team
Masin:
Piloodid:
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team
Masin:
Piloodid:
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team
Masin:
Piloodid:
4.Mini World Rally Team
Masin:
Piloodid:
5.Petter Solberg World Rally Team
Masin:
Piloot:
6. ICE1 Racing
Masin:
Piloot:
7. Monster World Rally Team
Masin:
Piloot:
8. FERM Power Tools World Rally Team
Masin:
Piloot:
9. Brazil World Rally Team
Masin:
Piloot:
10. Munchi´s Ford World Rally Team
Masin:
Piloot:
11. Team Abu Dhabi
Masin:
Piloot:
12. Van Merksteijn Motorsport
Masin:
Piloot:
Kuigi Ford on võitnud viimased neli Rootsi MM-rallit ning nende praegused piloodid on võitnud viimased kaks - Jari-Matti Latvala aastal 2008 (selle võiduga sai soomlasest läbi aegade kõige noorem MM-etapi võitja) ja Mikko Hirvonen aastal 2010, siis sel aastal alustavad kõik võrdselt positsioonilt ning eelnevad tulemused ei loe midagi.
Ford Fiesta RS WRC-masinaga tuleb starti ka rootslaste endi hetke parim piloot P.G Andersson, kes sai üheks ralliks toetajate abiga rahad kokku.
Teist hooaega järjest on Rootsi teedel sõidetav ainus talveralli MM-hooaja avastardiks. Võistluskeskus asub Karlstadis ja hooldusala Hagforsis.
Rootsi ralli korraldajatel on võistlejatele ja publikule kohe avapäeval kavas kaks maiuspala. Kui reedene võistluspäev algab kuulsa Vargåsen´i katsega, millel on teatavasti Colin McRae järgi nime saanud Colin´s Crest, siis päeva kolmas lõik on täiesti uus Løvhaugen ning selle katse omapäraks on, et kunagi varem pole MM-rallit sõidetud samaaegselt kahes riigis. Start ning finiš paiknevad küll Rootsis, kuid osa katsest sõidetakse Norra territooriumil.
Teisel võistluspäeval on kavas klassikalised Rootsi katsed Sågen ja Fredriksberg.
Viimase päeva katsed sõidetakse Hagforsi ümbruses ning come-back´i Rootsi ralli katsete hulka teeb viimati 1980. aastal sõidetud Gustavsfors, mis on ühtlasi ka selleaastase Rootsi ralli viimane kiiruskatse. Ralli viimane kiiruskatse tähistab lisaks uue formaadi avastarti - tänavuse hooaja uuenduseks on nn Power Stage, mida kantakse üle televisoonis ning mille kolm kiiremat saavad boonuspunkte - vastavalt 3, 2 ja1.
Võidusõidu starti asub 48 ekipaaži, neist 13 on tuliuued Citroen DS3(4) ja Ford Fiesta (9) WRC-mudelid. Lisaks eelpool nimetatuile on stardis ka Rootsi meistrivõistlustel osalejad.
MM-punkte jagatakse WRC ja P-WRC sõitjatele.
Eestlased Martin Kangur – Kristo Kraag Honda Civic Type R-il stardivad numbri 66 all.
Kokku läbitakse nelja päeva jooksul 22 kiiruskatset ja 350,08 kiiruskatsekilomeetrit.
Rootsi ralli 2011 stardilist
Põnevat WRC-hooaega kõigile ning omaltpoolt tahan öelda tänusõnad Rein Luigele, kes aitas mul uute reeglitega tutvuda.
Fännid on uueks WRC-hooajaks valmis
Foto: www.rallysweden.com
1. Henning Solberg
2. Mikko Hirvonen
3. Petter Solberg
4. Sebastien Loeb
5. Jari-Matti Latvala
6. Per-Gunnar Andersson
7. Mads Østberg
8. Kimi Räikkonen
9. Sebastien Ogier
10.Eyvind Brynildsen
Rootsi ralli esimese võistluspäeva kiiruskatsed SS1-SS7, 130,32km
Neljapäev 10.02
SS 1 Karlstad SSS 1 1,90 km 21:04
1. Per-Gunnar Andersson
2. Jari-Matti Latvala
3. Petter Solberg
4. Mikko Hirvonen
5. Sebastien Loeb
6. Mads Østberg
7. Sebastien Ogier
8. Anders Grondal
9. Patrik Flodin
10. Kimi Räikkonen
31. Martin Kangur
Reede 11.02
SS 2 Vargåsen 1 24,63 km 08:58
SS 3 Likenäs 1 20,78 km 10:39
SS 4 Løvhaugen 1 18,80 km 11:55
SS 5 Vargåsen 2 24,63 km 15:13
SS 6 Likenäs 2 20,78 km 16:54
SS 7 Løvhaugen 2 18,80 km 18:1
Kirjutas: Strike, rallifoorum.ee
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar