67. Wales Rally GB 10-13.11.2011
Ajaloonurk
Hooaja viimase ralli ajaloonurgas heidame pilgu 10.aastat tagasi toimunud Network Q Rally of Great Britain´ile.
Rallist oodati tõelist põnevusetendust, sest ennem viimase ralli starti oli 2001. aasta autoralli MM-tiitli eest heitlemas koguni neli pilooti.
Liidrina saabus Suurbritannia teedele Colin McRae, kelle edu Mitsubishi piloodi Tommi Mäkineni ees oli kõigest üks ja britt Ricahrd Burnsi ees kaks punkti. Neljandana asus tiitlit jahtima šotlase meeskonnakaaslane Carlos Sainz, kuid tema pidi lootma ka konkurentide ebaõnnele, kaotades McRaele üheksa punktiga.
Juba avapäeval hakkas juhtuma ning esmalt jäi teeäärde Tommi Mäkinen, kelle juhitud Mitsubishil purunes vasaku esiratta vedrustuse kinnituspolt. Kaks katset hiljem jäi teeäärde ka McRae. Liidrikohal sõitnud šotlane lõikas ühte täisgaasiga läbitavat paremkurvi liiga seest ning teeääres peidus olnud kivi lennutas Focus WRC masina paar korda üle katuse ning sellega lõppesid ka McRae püüdlused saavutada karjääri teine MM-tiitel.
Ralli üheteistkümnendal kiiruskatsel sõitis teelt välja Carlos Sainz ning seda niivõrd õnnetult, et vigastada said mitmed pealtvaatajad. Fordi meeskond otsustas peale õnnetust rallit mitte jätkata ning see omakorda tähendas, et Burnsil oli nüüd vaja ralli lõpetada viiendana kindlustamaks 2001.aasta MM-tiitel.
Britt sai ülesandega suurepäraselt hakkama ning lõpetas hooaja viimase ralli Peugeot duo Grönholm, Rovanperä järel kolmandana ning seega sai Richard Burnsist esimene ja siiani ka viimane britist autoralli maailmameister.
Burns võitis hooaja 14.rallist vaid ühe ning on selle näitajaga senini ainus MM-tiitli võitja, kes nii vähese arvu ralli võitudega on hooaja kokkuvõttes maailmameistriks kroonitud.
Markko Märtin ja Michael Park katkestasid peale neljandat kiiruskatset, kui Subaru Impreza mootor töölepingu üles ütles.
Kokku sõideti 2001. aasta Suurbritannia rallil 16 kiiruskatset kogupikkusega 354,60 km.
117-st startijast lõpetas 50.
Võitjad: Marcus Grönholm – Timo Rautiainen / Peugeot 206 WRC
Võitja keskmine kiirus: 104,42 km/h
Katsevõidud: Marcus Grönholm 11, Harri Rovanperä 2, Colin McRae 2, Alister McRae 1
Richard Burns – Robert Reid MM-võitjad 2001
Walesi ralli 2010 TOP3:
1. Sebastien Loeb – Daniel Elena
2. Petter Solberg – Chris Patterson
3.Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila
Aasta Sõitjad Auto Tulemus
1981 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 21011 26
1982 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 2105 VFTS 37
1983 Heiki Ohu – Toomas Diener Lada 2105 VFTS 28
1988 Raido Rüütel – Tõnu Vunn Lada Samara 57
1998 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Celica ST 206 GT Four 9
1998 Aleksander Käo – Oleg Ljadov Mitsubishi Lancer EVO IV 37
1999 Markko Märtin – Toomas Kitsing Toyota Corolla WRC 8
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 7
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza WRC 44S K
2002 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus WRC 2
2003 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus WRC K
2003 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 K
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus WRC 3
2004 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 K
2005 Markko Märtin – Michael Park Peugeot 307 WRC K
2005 Jaan Mölder jr. – Tõnu Vunn Mitsubishi Lancer EVO VIII 27
2006 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift 42
2006 Jaan Mölder jr. – Katrin Becker Suzuki Swift 20
2006 Egon Kaur – Avo Kristov Renault Clio K
2007 Martin Rauam – Kristo Kraag Mitsubishi Lancer EVO IX 58
2008 Egon Kaur – Simo Koskinen Subaru Impreza WRX K
2009 Egon Kaur – Erik Lepikson Subaru Impreza STi 27
2009 Sander Pärn – Ken Järveoja Citroen C2 42
2009 Siim Plangi – Marek Sarapuu Citroen C2 44
2010 Ott Tänak – Kuldar Sikk Mitsubishi Lancer EVO X 17
2010 Karl Kruuda – Martin Järveoja Suzuki Swift S1600 K
Tagasivaade eelmisele etapile -
Hooaja eelviimane ralli sõideti Hispaania teedel ning sarnaselt eelmise hooajaga oli ka sel korral tegemist segaralliga, kus esimesel võistluspäeval võisteldi kruusal ning kahel järgneval asfaldil.
MM-punkte jagati lisaks WRC klassile ka S-WRC ning P-WRC arvestuses.
Kohe avakatsel jäid WRC-sõitjatest teeäärde Petter Solberg ja Ken Block, kes mõlemad sõitsid sama kivi pihta ning lõhkusid masina. Kõikide Eesti rallifännide kurvastuseks sai see sama kivi saatuslikuks ka S-WRC MM-tiitli eest heidelnud ekipaažile Ott Tänak – Kuldar Sikk.
Ott sõnas hiljem intervjuudes, et nägi teeääres ohukolmnurka ning arvas seda nähes, et kurvi taga seisab katkestanud masin väliskurvis ning võttis tänu sellele sellise sõidujoone, mille trajektoor liikus läbi sisekurvi, kuid sai liiga palju lõigatud ning tulemuseks katkestamine ning S-WRC tiitliheitluses teise kohaga leppimine. Olgu juba etteruttavalt öeldud, et S-WRC klassi maailmameistriks krooniti soomlane Juho Hänninen.
Karl Kruuda – Martin Järveoja lõpetasid hooaja viimase S-WRC etapi seitsmendana ning hooaja kokkuvõttes saavutati kuues positsioon.
Mitte oodatult sai esimese päeva parima stardipositsiooni Sebastien Loeb. Prantslane küll puhastas teistele sõitjatele sõidujoont ning oleks justkui pidanud ajas kaotama, kuid kuna metsavahele jäi üles tihe tolmupilv, siis tegelesid konkurendid esmalt tee ja seejärel sõidujoone otsimisega.
Citroeni esipiloot lõpetas avapäeva kindla liidrina ning edu teist kohta hoidnud Jari-Matti Latvala ees oli üle kolmekümne sekundi.
Teisel võistluspäeval näitas Latvala, et peale Markko Märtini oskavad Fordiga asfaldil kiirelt sõita ka soomlased ning vähendas võistluspäevaga liider Sebastien Loebiga vahet kolme sekundi võrra.
Prantslane ei olnud küll raja kiireim piloot, kuid kahest kiiruskatse võidust piisas selleks, et enda nimi taaskord ralli rekorditeraamatusse kirjutada. Alates Hispaania ralli kaheksandast kiiruskatsest kuulub prantslase nimele nüüdsest ka kiiruskatse võitude rekord, mis varasemalt kuulus 801. kiiruskatse võiduga soomlasest rallilegendile Markku Alenile.
Viimasel võistluspäeval võttis Sebastien Loeb seitsmenda järjestikuse Hispaania ralli võidu ning tänu meeskonnakaaslase abile kerkis teiseks Mikko Hirvonen. Poodiumi viimase koha hõivas Hispaania teedel elu parima asfaldiralli sõitnud Jari-Matti Latvala.
Kolmandal võistluspäeval jäi teeäärde Citroeni teine piloot Sebastien Ogier ning põhjuseks juba teist rallit järjest Citroen DS3 WRC mootor. Tänu sellele katkestamisele selgus Ogieri jaoks ka tõsiasi, et 2011. MM-tiitli heitlusesse temal enam asja pole.
Karjääri esimese powerstage võidu saavutas Kris Meeke ning samuti oli see ka esimeseks power stage võiduks Minile.
Hooaja esimesed MM-punktid teenis Evgeniy Novikov, kes Hispaania teedel võistles Citroen DS3 WRC roolis.
Kui Walesi teed peavad selgitama 2011.hooaja sõitjate maailmameistri, siis Citroen kindlustas Hispaania ralli võiduga Fordi ees tootjate tiitli.
Wales Rally GB 2011
Nagu tavaks saanud sõidetakse hooaja viimane MM-ralli Walesi teedel ning erand pole ka tänavune hooaeg.
Võistluskeskus asub Cardiffis asetsevas Wales Millennium keskuses. MM-punkte jagatakse WRC-, P-WRC, ja WRC-Academy –arvestuses.
Kokku sõidetakse kolme võistluspäeva jooksul 23 kiiruskatset ning läbitakse 358,59 kiiruskatse kilomeetrit. Võistlusele on registreerunud 78 ekipaaži, neist 19 on WRC-masinad.
Esimesel võistluspäeval on sõitjate jaoks palju uusi kiiruskatseid mida viimati kasutatud kaheksakümnendate alguses ning üheksakümnendate keskel.
Avapäev on jagatud kaheks, kus neljapäeval sõidetakse kolm ja reedel kaheksa kiiruskatset ning ühtlasi on tegemist võistlusnädalavahetuse pikima päevaga.
MM-tiitli eest on jäänud heitlema kaks pilooti – Sebastien Loeb ja Mikko Hirvonen. Kõik oleks justkui hooaja 2009. dejavu, ainsa vahega, et siis saabus MM-liidrina Walesi rallile Mikko Hirvonen.
Toona võttis prantslane soomlase ees kindla võidu ning tähistas kuuendat MM-tiitlit.
Sel aastal on Loeb püüdmas kaheksandat ning Hirvonen karjääri esimest MM-tiitlit. Kes selle tiitli saab selgub hiljemalt pühapäeva pärastlõunal.
Kõikide Eesti rallifännide suureks rõõmuks teevad Walesi teedel MM-ralli WRC debüüdi Ott Tänak – Kuldar Sikk. Eesti ekipaaž toob rajale Hiina rehvitootja D-Mack värvides oleva Ford Fiesta WRC masina. Rehvitootja D-Mack saab esimesed ja väga olulised andmed võistlustingimustest just WRC masinaga ning Otti ja Kuldari eesmärk saab olema koguda võimalikult palju katsekilomeetreid ja kogemusi.
S-WRC sarjas osalenud Karl Kruuda – Martin Järveoja stardivad Wales´ i teedele MM-Motorspordi poolt ette valmistatud Ford Fiesta S2000ga.
„Saame nüüd Fiesta MM-ralli tasemel ka kruusal ära proovida, mis on kindlasti hea ja Fiestast on mul kruusal väga hea mulje jäänud,“ rääkis Karl Kruuda ruudulipp.ee veebilehele.
Kõikide Eesti spordifännide selle nädala läbiv teema on vastaseis Eesti vs Iirimaa ja seda mitte ainult jalgpallis. Ralliajaloo esimese WRC Academy klassivõidu eest asuvad Eesti vs Iirimaa vastaseisus vastamisi Egon Kaur ja Craig Breen.
Hooaja kolm esimest rallit võitnud, kuid kahelt järgnevalt vaid neli punkti kogunud Egon Kaur paikneb koos kaardilugeja Erik Lepiksoniga küll punktitabeli liidripositsioonil, kuid kuna Wales´i teedel on koos katsevõitude punktidega saadaval koguni 42 punkti peavad mehed andma endast maksimumi, et heidelda meistritiitli ja sellega kaasneva auhinnaraha eest.
"Oleme ralliks valmis, tegime pühapäeval siin testi selle autoga, millega oleme Eestis sõitnud, eesmärgiga saada käsi soojaks. Täna osalesime samuti ühisel testil, seda nüüd selle autoga, millega sõidame siin. Palju ei sõitnud, kontrollisime, et asjad oleks korras. Ralli saab raske olema, katsed on märjad ja libedad ning nädalavahetuseks lubab paduvihma. Midagi lihtsat seega ei ole, läheme alguses oma sõitu tegema ja vaatame, kus me oma aegadega oleme. Ralli on pikk ja keeruliste oludega ning palju võib juhtuda. Mängus on väga palju," sõnas Egon Kaur ruudulipp.ee veebilehele.
WRC Academy sarja teine eestlasest võistleja Miko-Ove Niinemäe stardib hooaja viimasele MM-rallile uue kaardilugejaga kelleks on Toomas Valter.
"Igatahes on enne Inglismaad enesetunne palju kindlam kui kahele eelmisele etapile startides. Ma küll ei tunne sealseid teid, kuid vahepeal kodus sõidetud võistlustel, Saaremaa rallil ja Kehala rallisprindil, olid samuti sügiseselt libedad teed ning need sobisid mulle hästi. Tempo oli nendel võistlustel hea ja seetõttu loodangi, et suudan ka Inglismaale tüüpilistel "tatistel" teedel hea rütmi leida. Loomulikult on sealsed kiiruskatsed rasked, aga usun, et minu jaoks siiski lihtsamad kui eelmised asfaldirallid," sõnas noormees ametlikule pressiteenistusele.
Ford Abu Dhabi meeskonna pilooti Khalid Al Qassimit asendab Walesi teedel Evgeniy Novikov ning lisaks Tänakule toob S-WRC pilootidest rajale samuti Ford Fiesta WRC mudeli Martin Prokop.
Ott Tänak – Kuldar Sikk Ford Fiesta WRC test
Egon Kaur ja Craig Breen asuvad Walesi teedel heitlema ralliajaloo esimese WRC Academy tiitli eest
Foto: wrc.com/McKlein
MM-arvestus peale 12/13 (sõitjad):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
*(Power stage punktid)
MM-arvestus peale 12/13 (meeskonnad):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Katsevõidud peale 12/13
1.
2.
3.
4.
5.
7.
6.
8.
9.
10.
*(Power stage katsevõidud)
Rallivõidud peale 12/13
1.Mads Østberg
2.Kris Meeke
3.Sebastien Loeb
4.Dani Sordo
5.Sebastien Ogier
6.Jari-Matti Latvala
7.Matthew Wilson
8.Mikko Hirvonen
9.Kimi Räikkonen
10.Ken Block
15.Ott Tänak
+00:03,6
Neljapäev 10.11
SS1 Great Orme 1 4.74 km 16:38
SS2 Great Orme 2 4.74 km 16:55
SS3 Clocaenog 16.65 km 18:14
Reede 11.11
SS4 Dyfi West 1 10.27 km 09:57
SS5 Dyfi East 1 6.72 km 10:16
SS6 Gartheiniog 1 20.44 km 10:32
SS7 Dyfnant 1 21.28 km 11:37
SS8 Dyfi West 2 10.27 km 16:17
SS9 Dyfi East 2 6.72 km 16:36
SS10 Gartheiniog 2 20.44 km 16:52
SS11 Dyfnant 2 21.28 km 17:57
Kirjutas: Strike, rallifoorum.ee
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar