47. RACC-Rally de Espana 21-23.10.2011
Spain 2011: Friday S-WRC Highlights
Ajaloonurk
Seekordses ajaloonurgas kirjutan mõned read 2004. aasta Hispaania rallist, mis tõi Markko Märtinile ja Michael Parkile viienda ning ühtlasi ka viimase MM-rallivõidu.
Olgu juba etteruttavalt öeldud, et peale seda rallit pole Ford enam kõval pinnasel võidurõõmu maitsnud.
2004.aasta Kataloonia ralli oli hooaja viieteistkümnendaks ralliks ning võistluse starti saabusid värskete maailmameistritena Sebastien Loeb ja Citroen.
Avapäeval jäi rajaäärde esimese nelja katse järel liider olnud Francois Duval, kellele sai saatuslikuks võistluspäeva viimasel kiiruskatsel liiga usinalt lõigatud kurvid, mille tulemusena purunes Ford Focus WRC vedrustus. Ööpausile läks Sebastien Loeb küll liidrina, kuid vaid katse peale belglase katkestamist jäi rajaäärde ka prantslane. Põhjuseks kurvide haukamise järel purunenud õlivann.
Seega kerkisid peale kaheksandat kiiruskatset liidriks Markko Märtin – Michael Park ning hoidsid edu lähimate jälitajate ees kuni finišini.
Teisena lõpetas ralli Peugeoti piloot Marcus Grönholm, kellele see oli karjääri parimaks asfaldiralli tulemuseks. Poodiumi kolmandal astmel lõpetas viimast korda kodupubliku ees võistelnud Carlos Sainz, kes istus Citroen Xsara WRC rooli ka veel 2005 hooajal, kuid seda vaid Türgi ja Kreeka MM-rallil.
Juba Prantsusmaa teedel näitas suurepärast sõidutempot erameeskonna Subaruga sõitnud Stephane Sarrazin. Kui Corsica teedel tuli tehasemeeskonna sõitja Petter Solbergile napilt alla vanduda, siis Kataloonia teedel edestas prantslane nii norralast kui ka noort soomlast Mikko Hirvoneni.
Mitsubishi tehasemeeskonna ralli algas suurepäraselt ning peale teist kiiruskatset oli 2002 ja 2003 aastal Kataloonia rallil võitnud Gilles Panizzi koguni üldarvestuse kolmas, kuid peale seda katset algas langus ,mis lõppes prantslase jaoks Mitsu pilootidest kõige kehvemal ehk 12. positsioonil.
Kodupubliku ees sõitnud Daniel Sola tõi Jaapani autotootja WRC mudeli finišisse kuuendal ning itaallane Gianluigi Galli seitsmendal positsioonil.
Hooaja viimase stardi tegi Skoda tehasemeeskond, kes tõi Kataloonias starti kolm võistlusmasinat. Tsehhi autotootja parima resultaadi eest hoolitses Toni Gardemeister lõpetades üheksandana. 1991. aastal Kataloonia teedel võitnud Armin Schwarz lõpetas üheteistkümnendal positsioonil.
Prantsusmaa teedel karjääri esimese asfaldiralli võidu saanud Markko Märtin soovis tõestada ,et tema ning Fordi kiirus ei olnud juhuslik ning seda ta ka suutis. Hispaaniast Märtinile hooaja kolmas ning Fordile ajaloo 48. võit.
Kui juba Prantsusmaa teedel selgus WRC maailmameister, siis Hispaania teedel heitlesid J-WRC tiitli eest Guy Wilks ja P-G Andersson. Viimase võistluspäeva hommikul katkestas väljasõidu tõttu Wilks ning seega krooniti 2004.hooaja J-WRC meistriks rootslane Per Gunnar Andersson.
Rootslastele kuulus ka N-grupi klassivõit. Võidu võttis 2004.aasta värske DTM meister Mattias Ekström, kellele see oli esimeseks mitte talveralliks.
Lisaks eelpool nimetatud katkestajatele, jäid tehasemeeskondade pilootidest veel rajaäärde Peugeoti piloot Freddy Loix (generaator) ja Skoda piloot Jan Kopecky (väljasõit).
Kokku sõideti 2004. aasta Katalooni rallil 19 kiiruskatset kogupikkusega 351,18 km.
52-st startijast lõpetas 36.
Võitjad: Markko Märtin – Michael Park / Ford Focus RS WRC
Võitja keskmine kiirus: 95,46 km/h
Katsevõidud: Marcus Grönholm 6 ,Markko Märtin 5, Sebastien Loeb 3, Francois Duval 3, Carlos Sainz 2, Stephane Sarrazin 1
Rally RACC Catalunya - Costa Daurada 2010 TOP3:
1. Sebastien Loeb – Daniel Elena
2. Petter Solberg – Chris Patterson
3. Dani Sordo – Diego Vallejo
Aasta Sõitjad Auto Tulemus
2000 Markko Märtin – Michael Park Toyota Corolla WRC 10
2001 Markko Märtin – Michael Park Subaru Impreza WRC K
2002 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 8
2003 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 3
2003 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 24
2004 Markko Märtin – Michael Park Ford Focus RS WRC 1
2004 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Ignis S1600 K
2007 Urmo Aava – Kuldar Sikk Suzuki Swift S1600 18
2007 Jaan Mölder jr. - Frédéric Micolette Suzuki Swift S1600 26
2008 Urmo Aava – Kuldar Sikk Citroen C4 WRC K
2008 Jaan Mölder jr. - Frédéric Micolette Suzuki Swift S1600 24
2010 Martin Kangur – Martin Järveoja Honda Civic Type-R R3 28
Tagasivaade eelmisele etapile -
Prantsusmaa MM-ralli oli hooaja üheteistkümnes ning MM-punkte jagati lisaks WRC klassile ka S-WRC ja WRC Academy pilootidele.
Nagu asfaldikuningale kohane, alustas rallit katsevõiduga ei keegi muu kui Sebastien Loeb, kuid see rõõm jäi üürikeseks, sest juba kolmandal kiiruskatsel jäi koduteedel sõitnud seitsmekordne maailmameister rajaäärde, põhjuseks mootoririke. Citroeni meeskond otsustas võistlusmasina tehasesse kontrolli saata ning seega tähendas see Loebi jaoks koduteedelt 0 MM-punkti.
See oli prantslasele 2011. MM-tiitliheitluses juba kolmas järjestikune tagasilöök.
Nagu Citroeni meeskonnale kohane, kui ei võida Sebastien Loeb, siis võidab Sebastien Ogier.
Saksamaa teedel Loebi uskumatu võitude seeria katkestanud Ogier võitis ka hooaja teise asfaldiralli, kuid see võit tuli sekund-sekundi heitluses ning pidevalt liidripositsiooni vahetades hispaanlase Dani Sordoga.
Mini piloot Sordo näitas juba teist asfaldirallit järjest, et Mini WRC on kõval pinnasel väga konkurentsivõimeline ning selle tulemuseks avapäeva liidrikoht ning neli katsevõitu. Sordo sõnas avapäeva lõpus naerusuil, et väga hea tunne on juhtida Citroeni kodurallit vihjates ilmselgelt sellele, et aastaid prantsuse meeskonnas teist viiulit mängima pidanud hispaanlane on lõpuks ometi näitamas oma tegelikku kiirust.
Algselt ralli kolmandana lõpetanud Petter Solbergi tulemus tühistati peale tehnilist ülevaatust, kus selgus, et norralase võistlusmasina kaal oli neli kilogrammi lubatust kergem.
Nagu öeldakse on ühe õnnetus teise õnn. Solbergi tulemuse tühistamisest sai kõige enam kasu Mikko Hirvonen, kes sarnaselt teiste pilootidega kerkis koha võrra, kuid soomlase jaoks tähendas see seda, et kaks rallit ennem MM-hooaja lõppu on nii tal kui ka Sebastien Loebil võrdselt MM-punkte.
Fordi pilootide ebaõnnestunud avapäev tähendas, et taaskord ei suudetud Citroenide tempos püsida ning väikeseks lohutuseks oli Jari-Matti Latvala poolt võidetud Power Stage.
Karjääri parima tulemuse eest hoolitses Dennis Kuipers, kes lõpetas ralli viiendana. Ühtlasi tähendas see seda, et tegemist on parima MM-ralli tulemusega läbi aegade mida saavutanud Hollandi võidusõitja.
Ralli „tipphetke“ ees hoolitses Kimi Räikkonen. Soomlane katkestas ennem kolmanda kiiruskatse starti, kui rehvisoojendamise tagajärjel toimus kokkupõrge Hennin Solbergi võistlusmasinaga ning kahjustused olid nõnda suured, et jätkata polnud võimalik.
Sarnaselt WRC klassiga jätkus tiitliheitlus ka S-WRC sarjas. Saksamaa teedel võitnud ning liider Juho Hänninenile kandadele astunud Ott Tänak alustas ka Prantsusmaal suurepärases tempos ning nagu Ott ise sõnas lõppes tema jaoks võistlus juba peale kolmandat kiiruskatset, kuid Skodal sõitnud MM-liider Hänninen lõhkus rehvi ning kaotas palju väärtuslikku aega. Soomlane eksis ka teisel võistluspäeval ning lõpetas ralli alles viiendana. Ottile hooaja kolmas võit ning nendest kaks võitu on saadud just kõval pinnasel.
Kui meie jalgpallikoondis kohtub play-off kohtumises Iirimaaga, siis Eesti – Iirimaa duell on ka WRC Academy tiitliheitluses.
Sarja liidrid Egon Kaur ja Erik Lepikson katkestasid ralli väljasõitude tõttu mõlemal võistluspäeval, kuid nende õnneks ei saanud ka nende peamine konkurent Craig Breen rohkem MM-punkte kui kuus ning needki kogunesid katsevõitude eest, sest sarnaselt eestlasele katkestas ka iirlane teisel võistluspäeval väljasõidu tõttu.
Hooaja parima tulemuse sõitsid välja Miki-Ove Niinemäe – Mait Laidvee lõpetades WRC Academy klassi seitsmendana.
RACC-Rally de Espana 2011
Juba kolmandat hooaega järjest on MM-kalendri eelviimaseks ralliks Hispaania ralli.
Eelmisel aastal muudatuse läbi teinud võistlus jätkab samal kursil ka sel aastal, mis tähendab seda, et esimesel võistluspäeval sõidetakse kruusal ning kahel järgneval asfaldil.
Võistluskeskus asub Vahemere rannikul Salou linnas Port Aventura teemapargis. MM-punkte jagatakse WRC-, S-WRC-, ja P-WRC-arvestuses. Ühtlasi on tegemist hooaja teise ralliga, kus korraga on stardis nii S-WRC, kui ka P-WRC piloodid. Kokku sõidetakse kolme võistluspäeva jooksul 18 kiiruskatset ning läbitakse 406,52 kiiruskatse kilomeetrit. Võistlusele on registreerunud 58 ekipaaži, neist 19 on WRC-masinad.
Selle aastasel Hispaania rallil on Eesti rallifännidel pöialde peos hoidmiseks põhjust küllaga, sest S-WRC klassi MM-tiitli eest asuvad võitlema MM Motorspordi sõitjad Ott Tänak – Kuldas Sikk. Eestlaseid lahutab ennem viimast MM-rallit sarja liider Juho Hänninenist vaid kolm punkti ning kes nendest kahest mehest on ralli finišis eespool , on eeldatavast 2011. aasta S-WRC klassi maailmameister. Õhkõrn võimalus tiitli eest heidelda on ka kolmandana startival Martin Prokopil, kuid seda vaid siis kui mõlemad peakonkurendid katkestavad.
Teise Eesti ekipaažina on S-WRC hooaja viimase ralli stardis Prantsusmaa ralli vahele jätnud Karl Kruuda ja Martin Järveoja.
Kodupubliku ees võistlev Dani Sordo soovib kindlasti head võistlustempot näidata ka koduteedel ning mis saaks veel magusam unistuse täitumine olla, kui kodupubliku ees võita karjääri esimene MM-ralli uhiuue Mini WRC roolis.
Kui sõitjate tiitliheitluses on kõik veel lahtine ja tiitli eest heitlevad Loeb, Hirvonen ning Ogier, siis kõikide eelduste kohaselt kindlustab Hispaania teedel Citroen endale tootjate maailmameistritiitli.
Prantsusmaa teedel heinapallidesse kihutanud ning katkestanud Jevgeny Novikov on Hispaania ralliks Ford Fiesta WRC mudeli vahetanud Citroen DS3 WRC vastu ning saab näha kui kaugele noorpiloot prantsuse autotootja toodanguga jõuab.
Kas Ott Tänakust ja Kuldar Sikkust saavad esimesed eestlased, kes tulnud autoralli MM-võitjateks?
Foto: wrc.com/McKlein
MM-arvestus peale 11/13 (sõitjad):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
*(Power stage punktid)
MM-arvestus peale 11/13 (meeskonnad):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Katsevõidud peale 11/13
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
*(Power stage katsevõidud)
Rallivõidud peale 11/13
1. Petter Solberg
2. Federico Villagra
=3. Sebastien Ogier
=3. Jari-Matti Latvala
=3. Henning Solberg
6. Mikko Hirvonen
=7. Sebastien Loeb
=7. Mads Østberg
9. Dani Sordo
10. Kris Meeke
SS1 Pesells 1 25.74 km 09:43
SS2 Terra Alta 1 35.94 km 10:51
SS3 Les Garrigues 1 18.50 km 12:29
SS4 Pesells 2 25.74 km 17:42
SS5 Terra Alta 2 35.94 km 18:50
SS6 Les Garrigues 2 18.50 km 20:28
Kirjutas: Strike, rallifoorum.ee
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar